Om att skörda grönsaker i sin lilla trädgård

Våra två katter sitter nyfiket och observerar när jag plockar in de sista morötterna och bondbönorna för i år. Trädgården är skönt övervuxen med slingerkrasse och klematis. Det känns att det är höst på riktigt.

Nu är det bara kryddväxterna som fortfarande kan skördas och sedan är det bara att tacka för den här säsongen. Denna gång satsade jag ju på en nästan skötselfri trädgård med få grönsakssorter och få pallkragar. Lättsamt men lite tråkigt. Precis så där så att jag bara blir mer peppad inför nästa års odlingar. Mitt behov av att odla egna grönsaker är helt klart inte riktigt tillfredsställt.

Fast jag ska hejda mig. Först blir det att göra linsgryta och soppa på morötterna. Bondbönorna ska jag äta precis som de är. Bara kokade i lite saltat vatten.

På lördag är det dessutom bondens marknad här i Umeå. Så då kan jag ju faktiskt bunkra upp med de närproducerade grönsaker jag saknar. Så i slutändan går det liksom ihop ändå.

Leave a Reply

