Lyxar till det i köket med vegofärs

Igår bjöd jag fästmannen på lättlagad men lyxig vegomiddag ute i vår lilla trädgård där det just nu doftar ljuvligt av blommor och kryddväxter. Humlorna surrade tätt och kvällsolen tittade försiktigt fram. Mysigt var bara förnamnet.

Ska väl erkännas att det dessutom var en härlig känsla att äntligen ha tid att ställa sig i sitt eget kök och laga mat nu när jag som oftast bara ser köket på jobbet. När jag tänker efter var det nästan det som var lyxigast med denna middag.

Vågar påstå att detta ett bra sätt att göra en vegofärs på utan soja eller qourn. Går att göra den helt vegansk och den är riktigt saftig och god. Jag blandade sojafärs med kikärtsfärsen i mixern bara för att se vad som hände med smakerna men rekommenderar defintivit att du provar att göra denna endast på kikärtor. Jag spetsade kikärtsfärsen med citronstekt zucchini och även där går det att göra som man vill. Halloumin på toppen var lite som grädden på moset. Helt onödigt med jädrans va gott!

Receptet är hophöftat men om vi säger så här:

Mixa ca 3 dl kikärtor med en halv hackad gul lök, 1 urkärnad och hackad grön peppar, massor av persilja samt salt och peppar. Släng ner i en varm stekpanna med olja och stek tills den fått lite färg. Vi åt färsen i pitabröd men varför inte prova den till pasta, till tacos, i en paj eller med något annat gott?

Som ett måste till en lyxig middag blev det även efterrätt med iskall havrevaniljglass, fluffig sojagrädde, varm hemmagjord chokladsås och hackade cookies på toppen.

 

2 thoughts on “Lyxar till det i köket med vegofärs

    • Tack, är lite inne på att ha blommor i maten just nu😉 När det gäller mjölkfri glass så gillar jag ju den hemgjorda bananglassen som jag postade ett inlägg om nyligen. Vanlig hederlig tofuglass är också gott även om den ovane kanske måste vänja sig vid smaken…

Leave a Reply

