Quinoamuffins med blåbär och psylliumfrön

Äntligen får man börja plocka in alla dessa skogens ljuvligheter! Blåbär och hjortron står högst på min önskelista och tur som jag har (ibland) verkar det vara gott om dem i år. Iallafall i skogarna runt Umeå.

Jag tror inte ni behöver någon särskild inspiration kring vad man kan göra med dessa nyttiga godsaker. För om fantasin tryter, ät dem som de är! Det finns inget bättre.

Jag behövde dock mellanmålsmuffins för att orka med träning efter jobbet eller för återhämtning efter träningspasset. Då föddes idén om dessa quinoamuffins. Min vän och kollega Nina blev inspiration för receptet, läs mer på hennes blogg.

Resultatet blev mättande och proteinrika muffins fullproppade med energi. Goda var de också och nästa gång åker nog lite mosad banan och ingefära ner i smeten och eventuellt lite mindre socker. Men hur som helst, så här gjorde jag denna gång:

Quinoamuffins med blåbär, ca 20 muffins

1,5 dl råsocker

100 g margarin

2 ägg

1 tsk vaniljessens

2 dl kokt quinoa

1 dl psylliumfrön

3,5 dl vetemjöl special

2 tsk bakpulver

nypa salt

1 dl havredryck

1,5-2 dl blåbär

1. Rör ihop socker och fett. Vispa ner ett ägg i taget.

2. Blanda ner den kokta quinoan.

3. Blanda psylliumfrön, vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke och häll sedan ner i quinoablandningen. Rör om försiktigt.

4. Tillsätt havredryck och sedan blåbären.

5. Klicka ner smeten i muffinsformar.

5. Grädda i ca 15-20 min (beroende på formarnas storlek) på 200 grader, mitt i ugnen.

2 thoughts on “Quinoamuffins med blåbär och psylliumfrön

  1. Hej!
    Vad gott det lät! Men du vad är psylliumfrön för nåt? Finns det att handla i de vanliga butikerna? (tänkte att det var roligare att fråga dig än att googla på det!) Läste ditt senaste sopptips också, den måste jag göra! Är i nuläget också förkyld så det skulle passa fint! Sen vill jag bara säga att jag också alltid blir suger på typ fruktsallad och fräscha hemlagade soppor när jag är sjuk.. antagligen säger kroppen till vad den behöver..🙂 mvh/Anna (who’s that Cutiepie)

Leave a Reply

