Vegansk kikärtspiccata med grillad portobello och potatismos

Här kommer ett spännande veganskt recept som jag hittade hos min favorit Post punk kitchen. Om du vill laga rolig och smakrik vegansk mat så är det stället att besöka! Isa Chandra Moskowitz är definitivt en av mina förebilder inom matlagning.

Efter lite googlande ingåg jag att ppk’s namn på rätten (piccata) var ett italienskt recept på schnitzel och har kanske inte jättemycket med detta recept att göra. Visste däremot inte vad jag skulle hitta på för namn istället så kikärtpiccata it is.

Om ni inte våger er på kikärtspiccatan så måste ni någon gång denna sommar prova på att grilla portobellosvamp. Det är den nya tidens burgare! Alldeles nergosad och marinerad i en god grillolja så smakar den väldigt “köttigt” och det perfekta veggoalternativet.

För er som har lite mer balls när det gäller vegomat så rekommenderar jag att ni prova den här syrliga rätten. Servera den gärna med potatismos eller varför inte nypärer nu när de börjar dyka upp i affärerna? Ruccola är också gott till.

Kikärtspiccata, 4 port

7 st scharlottenlökar

6 st vitlöksklyftor

rapsolja

2 msk ströbröd

1 msk lantbuljong

3 dl vatten

1/2 dl vitt vin

salt och peppar

färsk timjan

45 g kapris

1 förp kikärtor (ca 3 dl)

1 pressad citron

1. Skala och skiva scharlottenlöken och vitlöken tunt.

2. Sautera löken i rapsolja någon minut.

3. Tillsätt ströbröd och låt fräset få lite färg.

4. Tillsätt buljong, vatten, vin, salt och peppar och låt sedan blandningen reduceras till hälften i ca 5 min.

5. Smaksätt med timjan och kapris. Blanda ner kikärtorna och värm på piccatan.

6. Avsluta med saften från 1 pressad citron.

 

7. Lägg ruccola i botten på en tallrik. Lägg sedan på moset och toppa med kikärtspiccatan. Skär portobellon i skivor och lägg i hörnet på tallriken.

 

Leave a Reply

