Stadsodling, pallkragar och juninätter

Plötsligt är det juni. Att sommaren är på intåg märks sakta men säkert, mycket sakta men säkert… I Storuman snöade det häromdagen och i många delar av norrland har det varit frost och minusgrader. Här hemma i Umeå nöjer vi oss dock med kring 5-10 plusgrader och regn.

Hur som helst, det jag vill ha sagt är att trots kliet i odlingsfingrarna så har jag försökt tagit det lite lugnt med årets första direktsådd. Det har helt enkelt varit lite väl kallt. I bakhuvudet ringer ständigt varningsklockor om de där jäkla juninätterna som kan ta död på stackars frostkänsliga groddar.

Försådden inomhus utnämnde kattskrället till perfekt sovplats för honom själv. Varmt och soligt, tänkte han. Ja, det är väl bara att hålla med, det var ju därför jag ställde sådden där! Så tyvärr har jag inga plantor att sätta ut i år ha  ha…

Denna gången satsar jag på enkelhet och kvalité istället för maximalt krångel och kvantitet. Tre pallkragar istället för fem. Inte massor olika sorters grödor som de flesta har blivit försådda utan det mesta är direktsådd. Sedan är det väl bara att hoppas på att de flesta hinner växa tills sig innan hösten.

Jo, i år satsar jag på jorden. Bättre, dyrare, mer näringsrik jord som visst kostar mer men som kommer ge avkastning senare. Så mycket lärde jag mig iallafall förra året. Jorden är nyckeln! Om du har massor av fet kompostmull som du kan blanda ut i den billiga trädgårdsjorden så visst men jag inser att utan kompost så får jag köra på en bättre sorts jord istället. Med två pallkragar på varandra tycker jag man får ett bra djup för det flesta grödor (inte t ex potatis eller rabarber!) och då behövs ca 250 liter jord för att fylla dem. För rädisor, ruccola och plocksallat behöver du inte ens ha pallkragar utan jag kör många av dem i balkonglådor och krukor.

Istället för förra årets tidningar i botten av pallkragarna kör jag på marktäckväv som jag sedan nyper fast emellan pallkragarna. Tidningarna höll inte borta ogräset särskilt bra så nu hoppas jag på bättre resultat.

Det blir mycket klätterväxter i år då som ni ser jag vill stänga ute parkeringen i bakgrunden och göra mitt eget lilla krypin med ett hav av grönska och dofter.

Så här ser min stadsodlingslista ut för denna säsong:

  • Rabarber
  • Slingerkrasse
  • Buskkrasse
  • Citronmeliss
  • Malört
  • Spenat
  • Morötter (mixade färger)
  • Bondböna
  • Rädisa
  • Plocksallt
  • Ruccola
  • Smultron
  • Jordgubbar
  • Gräslök
  • Dill
  • Kanske kanske kanske tomater

Just nu vilar fröna under fiberduk och jag håller tummarna för att det varma vädret snart seglar in så att det börjar hända något på riktigt. Då ska ni få se på grejjer!

 

2 thoughts on “Stadsodling, pallkragar och juninätter

  1. Vad spännande! Här är det lika kallt, fast vinter. Funderar på om jag kan sätta ut min frigolitlåda som jag tänkt plantera sallad i även fast det är så kallt. Är helt grön på det här med planetering. Eller ja, inte grön alls är kanske mer beskrivande.

    Du får uppdatera groddarna!🙂

    • Det är bara att sätta igång! Prova kan man ju alltid göra och huvudsaken är att odlingen står i ett soligt och gärna skyddat läge. Hoppas de blir någon sallad för dig! Så himla härlig känsla att bara gå ut och plocka superfräscha grönsaker att ha i matlagningen🙂

Leave a Reply

