Hur man gör en härlig sovmorgon

Sovmorgon är inte något som händer så där särskilt ofta i mitt liv just nu. Men när det kommer en chans till lite extra härligt livnjutande på förmiddagen så tar jag den snabbt som ögat.

En sovmorgon bör således alltid börja lite extra tidigt för att man ska hinna göra så mycket som möjligt (inte helt logiskt men ta igen förlorad sömn kan man göra alla andra dagar).

Sedan vill jag hemskt gärna gå en lång skogspromenad med mycket lyssnande på fåglar, tittande på växter och gärna med en hel del sol. Sambon ska helst också vara ledig så att vi kan njuta av sovmorgonen och promenaden tillsammans.

I torsdags var en sådan där härlig dag där vi först tog oss en promenad och sedan blev det till att inta citrondoftande amerikanska pannkakor med rårrörda björnbär och nypressat kaffe på uteplatsen. Detta är mitt absoluta favoritrecept på amerikanska pannkakor som jag tänkt dela med mig av!

Hur som helst så avslutas gärna sovmorgonen med att läsa lite i någon bok eller fixa i trädgården. Ja så nu vet ni hur ni ska göra nästa gång. Eller ni kanske har ett annat sätt att göra det mesta utav en sovmorgon?

Amerikanska pannkakor, ca 10-12 st

3 dl vetemjöl special alt dinkelmjöl

1 msk socker

1/2 tsk salt

1 tsk bakpulver

1/2 tsk bikarbonat

3/4 dl solrosfrön

3 dl filmjölk 3 %

1 ägg

1 msk smält margarin

rivet skal från 1 citron

rapsolja

 

1. Blanda mjöl, socker, salt, bakpulver, bikarbonat och solrosfrön.

2. Rör ner filmjölk, ägg, smält fett och rivet citronskal.

3. Klicka ut små plättar i en varm stekpanna och grädda på relativt svag värme.

4. Vänd när pannkakorna jäst upp och börjat stelna.

5. Servera t ex med rårörda bär.

 

 

One thought on “Hur man gör en härlig sovmorgon

  1. Spännande med solrosfröna! Skulle jag nog aldrig kommit på… Och yes, ja, absolut javisst vill jag hänga på i din bagarstuga i sommar🙂

Leave a Reply

