Odlar egna champinjoner

Svamp är näst intill en stapelvara hemma hos oss. Svamp av alla de slag fungerar som det smakmässigt bästa och naturligaste substitutet för kött och det kan inga sojakorvar eller qournbitar rå på. Så det förklarar lite av min halvt hysteriska reaktion i blomsterhandeln då jag fick se att de sålde små kit för egen champinjonodling!

Det är bara att vattna och låta stå mörkt någonstanns så ska det komma eftersom och efter första skörden kan du sedan räkna med cirka 3-4 skördar till. OMG, jag hoppas verkligen att det fungerar då det skulle vara hemskt kul att bli lite mer självförsörjande på svamp fram tills hösten kommer och det går att plocka lite andra sorter i skogen.

Då jag precis ska till att så sommarens kryddväxter så fick lite färdiga plantor följa med mig hem också. Så nu doftar köket fantastiskt och matlagningen blir lite mer inspirerande. Här har ni ett enkelt favoritrecept på fyllda skogschampinjoner.

Skogschampinjoner fyllda med taleggioost, soltorkade tomater och timjan, 2 port.

6 st stora skogschampinjoner

35 g taleggio-ost (kittost)

3 st finhackade soltorkade tomater

1 litet knippe färsk timjan

svensk rapsolja

salt och peppar

1. Vrid loss foten på champinjonerna och fyll hattarna med en bit ost, soltorkad tomat och timjan.

2. Lägg dem i en ugnsform och ringla rapsolja över. Salta och peppra.

3. Sätt dem i ugnen i 200 grader i ca 10 min. Vi åt dem med ruccola, ugnsrostad potatis och morötter och en sås på grekisk yoghurt.

 

 

3 thoughts on “Odlar egna champinjoner

  1. Tack för tips om mat. Fyllda champinjoner låter helt fantastiskt. Jag använder chaminjoner som “köttalternativ” i mina rätter, men har någonstans helt glömt av att man kan fylla dem. Ha en skön lördag.

Leave a Reply

