Sorseliansk pesto

Har insett att jag trots mitt stora intresse för närproducerat och norrländsk mattradition ibland får för mig att vi på något sätt skulle vara rätt torftiga på den fronten här uppe. Att jag nästan inbillar mig att söder om dalälven så är utbudet så stort att man i princip kan leva på närproducerat, att det ligger en gårdsbutik i slutet av varje landsväg och att trädgårdslanden prunkar med ett överflöd av frukt och grönsaker oavsett årstid.

Knäppt jag vet och därför blir jag så glad över att påminnas om att vi även här uppe i Norrland, om inte särskilt här uppe, har en mängd driftiga företagare som försöker förädla det finaste vi har. Nämligen vår egenproducerade norrländska mat.

Sorseliansk pesto hittade jag på ICA här i Umeå. Peston är gjord på surkål, sötmandel och Västerbottensost och tillverkas i Malå. Helt genialiskt! Den fick förgylla vår KRAV-märkta färska pasta och göra onsdagskvällen lite, lite bättre.

2 thoughts on “Sorseliansk pesto

Leave a Reply

