Det omtvistade köttet – artikel

Ställde upp på en intervju för TT Spektra för ett tag sedan där frågan var vilka hälsorisker det finns med att äta kött, vad jag tycker om den ökande köttkonsumtionen och vilka hälsofördelar man har som vegetarian. Ptjaa, tänkte jag, ingen mat är väl direkt farlig men det finns ju mat vi kanske borde äta mer utav och annan vi kanske skulle kunna skära ner på, så varför inte?

Inte för att det finns särskilt mycket som går att bevisa fullt ut men dock mycket som pekar på hur det skulle kunna vara. Livsmedelsverket håller nu på med en genomgång av studier för att se om man ska utarbeta kostråd för köttkonsumtion.

Nu har jag upptäckt att jag figurerat i tidningar lite här och var i landet med just denna intervjun och tänkte att ni skulle få läsa den också. Anki Sundin som är nutritionist och skriver bloggen NGruppen intervjuades också angående de positiva hälsoeffekterna som kött kan ha. Detta tyckte jag var jättebra då det gjorde artikeln fick mer djup. Här är min del av intervjun:

“Det bästa kostrådet är som vanligt att äta varierat, men ju mer kött man äter desto mindre får man i sig av annat, till exempel fisk eller grönsaker.

Eventuellt finns det en ökad risk för cancer om man äter mycket rött kött och charkuterivaror. Vegetarianer drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdom och cancer än köttätare, men om det beror på att de inte äter kött eller att de i övrigt lever hälsosamt vet vi inte.

Nöt- och fläskkött innehåller mättat fett som kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, medan till exempel fisk, nötter och avokado innehåller nyttiga fetter. Vegetarianer är ofta mer medvetna om kosthållningen än köttätare eftersom kroppen inte tar upp t ex järn lika lätt med en vegetarisk kost. Men å andra sidan får vegetarianer lättare i sig till exempel vitamin A, E, K och C och mineraler som kalium och magnesium.

Människan behöver verkligen inte äta kött – man får inte näringsbrist på grund av att man är vegetarian så länge man äter varierat, och det finns gott om berikade produkter att ta till – havre- och sojadryck med vitamin B12 till exempel. Zink finns i baljväxter och järn i gröna bladgrönsaker.”

 

One thought on “Det omtvistade köttet – artikel

  1. Jag gillar ditt sätt att se på saken, att du inte är så svartvit utan kan resonera istället, vad som är det klokaste alternativet.

    Jag tycker om friheten att kunna äta kött och att jag har råd att göra det, även om jag för det mesta äter annat istället. Tack för att jag här kan hitta ännu fler fina vegetariska rätter!!!!!!

Leave a Reply

