Springtime lemon cupcake

Om ni bara visste vilka citroncravings jag har för tillfället! Vet ej om det går att koppla till den nyanlända vårkänslan eller om det handlar om allt gott med citron som jag blivit bjuden på den senaste tiden. Tidigare i veckan smakade jag så himmelsk goda citronmuffins plus att vi igår blev bjuden på en awesome middag bestående av citronmarinerade qournfiléer och en citrondoftande grekisk tabbouleh hemma hos fina vännen Sofia.

Idag blev jag tvungen att baka några egna springtime lemon cupcakes för att fira sommartiden, för att helt enkelt stilla citronbegäret och för att få använda mitt nya vårförkläde som jag fyndat på Myrorna.

Dessa cupcakes är otroligt saftiga och vi toppade dem med en produkt som jag nyligen testat och är riktigt imponerad av. Alpro soya Airy & Creamy är ett alternativ till vispgrädde och som smakar riktigt gott. Sojamjölk tycker jag förresten är perfekt att baka med. Den är ju liksom lite söt med en lätt vaniljsmak vilket jag tycker passar. När jag ska baka matbröd använder jag dock havredryck.

Springtime lemon cupcakes, 12 st

150 g margarin

2 dl socker

2 ägg

rivet skal från 1 citron

1/4 dl citron

3/4 dl sojamjölk

3 dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

1. Vispa fett och socker pösigt. Vispa sedan ner ett ägg i taget.

2. Rör ner skal och saft från citron och sojamjölk.

3. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smeten.

4. Fördela smeten i en muffinsform med tolv formar.

5. Grädda i 200 grader i ca 15 min.

 

Leave a Reply

