Sallad med spenat och syrad rödkål

Dags för mitt första matinlägg sedan flytten.

Det är nämligen så att jag minsann hittat min nya matfavorit. Syrad rödkål som t o m var godare än min älskade surkål och jag tror att jag faktiskt måste försöka mig på att tillverka lite eget någon dag här framöver. Ser att det verkar vara en trend just nu så om andra kan så varför skulle inte jag kunna göra det? Billigare blir det iallafall!

Mjölksyrade grönsaker är inte bara gott och ett utmärkt tillbehör till det mesta. Det är även bra för magen, blodsockret och för upptaget av t ex järn i kroppen!

Men åter till att det är gott. För mig ska sallad vara rejält och mättande så här fick den syrade rödkålen tillsammans med babyspenat ligga till grunden och sedan toppade jag med äppelklyftor, mandel och keso.

Till sist blandade jag lika delar tahini, vatten, vinäger och rapsolja med salt och peppar till en tahinidressing som jag ringlade över salladen.

Och så gick det till när jag åt en mumsig sallad tillsammans med ett gott bröd och hummus en vacker dag i mars.

Leave a Reply

