Hundhår och tekakor

Att man inte ska döma hunden efter håren tror jag nog vi alla skulle kunna bli bättre på att komma ihåg ibland. Bör vi kanske fråga oss om det finns något mer än det som utseendet berättar?

Ni får ju gärna applicera detta på människor också men min berättelse handlar om en tekaka.

För jag blev faktiskt påmind om detta talesätt när jag smakade en helt fantastisk tekaka som jag bakade häromdagen. Då den låg där på mitt fat så såg den både torr och lite väl tråkig ut. Men när jag satte tänderna i den så var den både smakrik, saftig och ja barnsligt rolig!

Tänka sig att det visade sig vara värsta festbrödet eller varför inte till efter fotbollsträningen eller på skidutflykten? För det finns ju många tillfällen då ett gott och energirikt bröd kan passa perfekt!

Eftersom brödet väckte min barnsliga sida fick jag för mig att skivad banan skulle passa och det gjorde det. Men med en god ost till en kopp te är det också utmärkt.

Ja nu när jag svävat ut kring min tekaka så kan vi ju gå tillbaka till det faktum att det lönar sig att faktiskt ta reda på vad som gömmer sig bakom fasaden, oavsett hur denna fasad möjligen ter sig. Nyfikenheten vinner du på, det har då jag alltid trott i alla fall.

Tekakor utan hundhår, ca 10 st

5 dl havredryck

4 dl fiberhavregryn

1/2 msk salt

1 msk ljus sirap

150 g smör eller margarin

25 g färsk jäst

ca 6-8 dl vetemjöl

1. Värm havredrycken till 50 grader och häll i havregrynen tillsammans med salt och sirap. Låt stå och svälla i en bunke i 20 min.

2. Smält smöret och rör ner i havregrynsblandningen.

3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.

4. Tillsätt lite vetemjöl i taget tills det blivit en lös deg (du kanske inte alls behöver 8 dl vetemjöl så håll koll).

5. Jäs degen under bakduk i 30 min.

6. Knåda degen på ett bakbord och dela i cirka tio bitar. Kavla uta bitarna till 1 cm tjocka runda kakor.

7. Nagga kakorna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Jäs i ytterligare 30 min.

8. Sätt ugnen på 225 grader.

9. Grädda i mitten av ugnen i 10 min.

10. Avnjut så fort som möjligt, tekakorna håller sig inte färska särskilt länge…

3 thoughts on “Hundhår och tekakor

Leave a Reply

