Köttfri måndag: Vegetarisk korma

En av de vanligaste sökorden när ni läsare hittar till min blogg via sökmotorer är faktiskt “vegetarisk korma” och då jag inte har ett enda recept på detta i min blogg så tänkte jag det var dags. Så ni får vad ni vill ha menar jag. Idag är det ju dessutom köttfri måndag så vad passar bättre än ett fantastiskt gott och enkelt vegorecept?

Vegetarisk korma, 6-8 port

1 hackad gul lök

1 finhackad chili

4 st pressade vitlöksklyftor

1 finriven tumstor bit av ingefära

1 msk curry

4 st potatisar

4 morötter

2 burkar krossade tomater

2 tsk grönsaksbuljongpulver

1/2 blomkålshuvud

3 dl turkisk yoghurt

flingsalt

1 burk kikärter eller vita bönor

1 dl cashewnötter

persilja

1. Fräs lök i rapsolja tillsammans med chili, vitlök, ingefära och curry i en stor gryta.

2. Skala potatis och morötter och skär i tärningar. Lägg ner i lökfräset och tillsätt krossade tomater och buljong. Fyll de bägge tomatburkarna med vatten och häll ner i grytan. Låt koka i 10 min.

3. Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och lägg ner i grytan. Låt koka i ytterligare 5 min eller tills allt är mjukt.

4. Tillsätt yoghurten och smaka av med salt.

5. Tillsätt bönor och cashewnötter.

6. Servera med ris och hackad persilja.

One thought on “Köttfri måndag: Vegetarisk korma

Leave a Reply

