Den hemliga ingrediensen

Damer och herrar, nu tänker jag avslöja för eder den hemliga ingrediensen i min frukostgröt!

Då fisk inte direkt förekommer 3 ggr i veckan hemma hos oss, det känns helt enkelt inte hållbart att äta fisk särskilt ofta oavsett hur fantastiskt gott och hälsosamt det är, så försöker vi hitta andra källor till det nyttiga fleromättade fettet.

Till frukost ingår alltså alltid den hemliga ingrediensen linfröoljan som sannerligen smakar ohyggligt men innehåller just den omega 3 som vi är ute efter. Jag har dock funnit ett sätt att maskera den hemska smaken.

Efter jag har tillagat havregrynsgröten eller vilken gröt jag för tillfället äter så blandar jag ner 1 matsked av linfröoljan. Det är viktigt att gröten inte är för varm. Blanda alltså inte ner den medan du kokar gröten, då förstörs de bra fetterna. Sedan lägger jag gärna till nötter eller mandel, kanel och ett svenskt äpple i bitar. Imorse blev det frysta bär istället. Sedan äter jag gröten med havredryck. Gott och utan en enda bismak!

Om du aldrig/sällan äter fisk och vill få i dig dess nyttiga fetter så är även rapsolja en jättebra källa som dessutom går att få svenskodlad. Vi använder det när vi steker, gör dippar och röror eller bakar.

3 thoughts on “Den hemliga ingrediensen

  1. Hej kom in på din blogg nu för första gången och måste bara kommentera detta inlägg då linfröolja faktiskt är riktigt gott(enligt mig den godaste) OM man väljer rätt sort! =) Den du har där smakar som rena giftet, jag har testat flera olika men den som slår alla med hästlängder är helt klart Glanshammars svenska linfröolja KRAV-märkt och skonsamt pressad. Kan helhjärtat rekommendera dig att prova den! Jag gör själv pesto med den i princip varje dag! Ville bara ge ett vänligt tips!😉
    //Sara

    • Tack för tipset! Ska hälsa sambon det som försöker påstå att den vi har är god haha! Iofs är ju smaken som baken😛 Måste kolla efter det märket i affärn nästa gång. Tack igen!

Leave a Reply

