Förmiddagsnöje

Med en stor kopp kaffe och gårdagens saftiga havre- och morotsbullarna med hummus så sitter jag och faktiskt försöker jobba lite till frukosten. Skriver på texter och funderar över framtiden. Jag vet inte hur det är med er men min hjärna fungerar i alla fall på topp under förmiddagen. Nu börjar det närma sig lunch och solens strålar letar sig in i vardagsrummet samtidigt som min koncentration försvinner all världens väg. Dags för en promenad och sedan har sambon utlovat pannkakor hihi!

Ha en härlig dag!

Havre- och morotsbullar, ca 20 st

2 finrivna morötter

1 påse torrjäst

2 tsk salt

ca 9 dl vetemjöl

1 dl fiberhavregryn

1 dl solrosfrön + solrosfrön till utbaket

1,5 dl rågmjöl

2 msk mörk sirap

5 dl varmt vatten

1. Blanda alla torra ingredienser (vänta med ca 3 dl av vetemjölet) med de rivna morötterna.

2. Tillsätt sirap och 40 grader varmt vatten (lite varmare än fingervarmt).

3. Blanda med degkrokar och tillsätt resten av mjölet eftersom tills degen fått rätt konsistens.

4. Arbeta degen i ca 5 min och jäs under bakduk i 60 min.

5. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda ordentligt. Dela i ca 20 bitar och forma till runda bullar.

6. Lägg upp dem på en plåt och låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Sätt ugen på 225 grader.

7. Pensla med vatten och strö över solrosfrön. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 min.

8. Låt svalna på galler.

3 thoughts on “Förmiddagsnöje

  1. Allt ser så gott ut på din blogg, du tar jättefina foton. Och även om jag inte har testat så många av dina recept kan jag säga att alla jag har använt mig av har varit jättegoda!

Leave a Reply

