Odlingssäsongen

2011 var året då jag provade på lite cityodling. Vi har ju turen att ha en stor uteplats samt snälla hyresvärdar så så svårt var det ju inte. Däremot var det väldigt roligt. Så roligt att det redan nu i januari börjar klia i fingrarna på mig. Kanske någon odlingfantast som känner igen sig?

Här uppe är det ju ganska länge kvar innan odlingssäsongen 2012 sätter igång men då kan man ju trösta sig med att titta på gamla bilder från det föregångna året och smida planer.

Mycket har jag lärt mig som jag tar med mig till nästa året odling. Särskilt dessa tre punkter:

1. Jorden är nr 1. Allt arbete du lägger på den i början får du tillbaka resten av säsongen i form av friska plantor, stora skördar och en lättskött trädgård. Dessutom gillar olika växter lite olika jord så det gäller att läsa på!

2. Satsa på stora rejäla kärl åt plantorna så att de har stort utrymme för att växa till sig och trivas.

3. Det är ju lätt att bli ivrig och självklart vill man ju prova så många olika varianter av grönsaker. Jag tror dock att jag i år ska satsa på färre sorter men då hellre i större skala och verkligen sådant som behövs. Kanske grönt som inte är så lätt att få tag i i mataffären?

Leave a Reply

