Tillbaka till barndomen med korvstroganoff

Ser ni på Sveriges Mästerkock? Jag har försökt följa det än så länge men stör mig så otroligt på att man inte alltid får höra vad det är för mat de lagat och HUR de lagat den. Ska det liksom inte handla om matlagning??

Hur som helst, trots denna “inspiration” från mästerkockarna så blev jag och sambon sugna på något så simpelt som korvstroganoff. Något jag verkligen avskydde som liten men som på något sätt ändå representerar barndomen för oss bägge. Vet inte hur det är med er andra 80-talister? Vi var dock tvungna att laga en vegetarisk variant!

Vad denna tillbakagång till barnstadiet beror på kan man ju fundera på men gott blev det. Mycket godare än jag kommer ihåg! Tänk vad kopplingar med gamla minnen kan göra för en maträtt.

Här är vår variant:

Vegetarisk korvstroganoff, 4 port

1 förp med Hälsans köks Middagskorv (sojabaserade är godare än qournkorven tycker jag)

1 gul lök

rapsolja

3 msk tomatpuré

1 tsk dijonsenap

2,5 dl havregrädde Oatly iMat lätt

salt och peppar

alt. hackad persilja

1. Tina korven. Skär i 1/2 cm skivor och sedan i strimlor.

2. Skala och hacka löken. Stek i rapsolja tillsammans med korven tills allt fått en mer gyllene färg.

3. Tillsätt tomatpuré, senap, havregrädde och ev. hackad persilja och rör om. Smaka av med salt och peppar.

4. Servera med ris, pasta, matvete, bulgur eller liknande. Vi använde frysta ärtor och morötter i riset för den riktiga barndomskänslan!

One thought on “Tillbaka till barndomen med korvstroganoff

Leave a Reply

