Glass på nytt sätt

Här sitter jag helt uppspeedad på endorfiner efter dagens yoga. Man känner verkligen hur spänningarna i kroppen släpper, man blir lugnare och stressen försvinner. Jag är mycket nöjd över att jag börjar få in yogan på rutin!

Hur som helst hade jag tänkt att få ge er receptet på min nya stora upptäckt. Hur man får till en helt fantastiskt god mjölkfri glass som är mycket nyttigare än vanligt. Den här glassen innehåller varken tillsatt socker eller mättat fett och receptet kommer ifrån Maja Söderbergs kokbok “Sju årstider i Majas kök”. Kanske till fredagsmyset eller istället för lördagsgodiset imorgon?

Jag tog de mängder jag hade hemma men ni kan säkert prova att variera mängderna och smaksättningen. Så släng inte de bruna bananerna utan lägg in dem i frysen istället och använd som bas i glassen och tillsätt sedan t ex bär, kakao, vanilj, nötter osv.

Hallon/bananglass med vanilj- och citronsmak, ca 2 port

1,5 dl frysta hallon

1,5-2 st skivad, fryst KRAV banan

1/2 tsk vaniljarom/essens

1/2 citron (skal och saft)

1. Låt bananen tina i ungefär 10-15 min.

2. Kör hallon, banan, vanilj, och pressad citron samt citronskal i en matberedare. Kör en ganska lång stund för att få den mjukglassliknande konsistensen som är helt fantastisk.

3. Servera direkt och njut!

 

 

Leave a Reply

