Det goda nya året 2012

Jag hoppas verkligen på ett gott nytt miljövänligt och matigt år för er alla!

För oss blir det nog förändringarnas år och förhoppningsvis ett år med mycket mat och bak. Förra året gick otroligt snabbt och jag hoppas detta år kan gå lite långsammare. Så att man hinner stanna upp och njuta av det man faktiskt har.

Yogan och löpningen är något jag har saknat otroligt mycket, liksom brödbaket. Tre bra sätt att koppla av på och de tänker jag verkligen få in i vardagsrutinen igen. Ikväll står faktiskt en deg och jäser på bakbordet  jag fick i julklapp.

Bloggen kommer dessutom utvecklas ytterligare och jag tänker fylla den till bredden med kunskap om mat, miljö och hälsa. Mer vegetarisk matlagning förstås men också mer säsongs- och miljötänk.

Nu ska ni få ett recept på hummus, detta är ju faktiskt en matblogg! Ett helt vanligt hummusrecept men så blir det riktigt gott också. Perfekt som hälsosamt pålägg på det hembakta brödet. Häromdagen gjorde jag en wrap med hummus, fetaost och soltorkade tomater till lunch. Verkligen ett tips till matlådan.

Jag blötlägger 1 dl kikärter i dubbel mängd vatten över natten och kokar dem sedan med salt i nytt vatten, i ca 1-1,5 timme, tills de är mjuka. Detta ger de 3 dl kokta kikärterna som behövs i receptet. Det går lika bra att köpa kikärter på burk om t ex du får ett plötsligt sug på hummus och inte orkar vänta det dygn som då krävs. Helt OK att fuska alltså!

Hummus

3 dl kikärter

2 stora vitlöksklyftor

1/2 dl citronsaft

1 dl tahini

1 dl rapsolja

1 tsk salt

1 msk malen spiskummin

1 krm cayennepeppar

3 msk vatten

1. Kör alla ingredienser förutom vattnet i en matberedare med kniv.

2. Tillsätt vattnet sist och kör till rätt konsistens (du kan behöva tillsätta mer vatten).

3. Smaka av med salt.

2 thoughts on “Det goda nya året 2012

  1. Hello Anna, Happy New Year to you and your family!! This is the first recipe for hummus that actually sounds like it might taste very good!! I see your Swedish Angels on the table in the backround-I had mine lit this year also! I hope your 2012 will be a blessed one with plenty of time to savor the food you make. Lots of love to you all.🙂

Leave a Reply

