Julmenyn del 1

Nu är julmenyn här! En av dem iallafall. Detta spisade jag och sambon för att fira att vi äntligen är jullediga bägge två. Så skönt!

Men vet ni vad som är ännu skönare?

Nu är jag färdigutbildad dietist! Framtiden ligger där och hägrar och jag får en sådan härligt klyschig “första dagen på resten av mitt liv”-känsla. Nu är det bara upp till mig vad jag gör av min tid, min utbildning och mitt engagemang för mat, hälsa och miljö.

(Tycker ni förresten det är jobbigt med mina nya collagebilder? Testar lite nya funktioner jag hittat i mitt bildredigeringsprogram så ni får ha tålamod.)

Nu till det ni alla väntat på, eller hur? Den vegetariska julmaten! Stekt halloumi med klyftpotatis, rödkålssallad och aubergineröra med saffran. Den sistnämnda är en fasligt god röra som sätter piff på de flesta rätter och kanske är ett alternativ till julbordet? Ni ska få det receptet först. Det var en kompis som tipsade mig om rätten men receptet har jag egentligen bara höftat ihop. Går säkert att förbättra på diverse sätt.

Aubergineröra med saffran, 4 port

2 st auberginer

rapsolja

1,5-2 dl turkisk yoghurt

lite finhackad mynta (går att utesluta)

1 kuvert saffran

1 krm spiskummin

2 klyftor vitlök

salt och peppar

rostade pinjenötter (går att utesluta)

1. Dela auberginerna i två delar. Lägg i en ugnsform med snittytan uppåt. Pensla med olja och strö över salt och peppar. Rosta dem i ugnen på ca 225 grader tills de blivit helt mjuka och fått en fin gyllene färg.

2. Skala auberginerna och lägg det mjuka innandömmet i en bunke. Mixa tillsammans med turkisk yoghurt.

3. Rör ner kryddorna och smaka av med salt och peppar.

4. Servera med rostade pinjenötter.

Leave a Reply

