En värmande havre-chai latte

Jag har för tillfället en (inte helt normal) craving. Jag vill bara ha chai latte! Hela dagen lång och allra helst efter det att man varit ute i kylan och behöver något värmande. Sedan kan ni ju inte förneka att chai latte är som hela julen samlad i en enda dryck.

Detta är min egen snabbvariant av chai latte men det är självfallet fritt fram att prova diverse andra kryddor och teer och se vad man själv tycker bäst om.

Detta recept räcker till ungefär 3 sådana hära små arabiska teglas (inköpta i fantastiska Granada) men jag tycker egentligen att det är för 1-2 portioner. Men det är ju jag som tycker det, som är helt galen i latten just nu! Prova det här veganska receptet om du inte tål mjölk så bra eller av någon annan anledning vill prova mjölkfritt.

Gräddig havre-chai latte, 1-2 port

3 dl vatten

15 kardemummakärnor

6 hela nejlikor

1 cm riven färsk ingefära

1 kanelstång

1 tepåse orientaliskt rooiboste med smak av kanel

1 dl Oatly iMat havregrädde

2 dl färsk havredryck

1/2 tsk socker (kan uteslutas)

1. Häll vattnet i en kastrull och tillsätt kryddorna. Låt småkoka i ca 5 min.

2. Häll ut innehållet från tepåsen i det kokande vattnet och låt sedan dra i några minuter.

3. Koka under tiden upp havregrädde med havredrycken och ev sockret och vispa upp ett skum.

4. Sila teet i ett glas och tillsätt havreskummet.

5. Pudra gärna med lite kanel på toppen.

2 thoughts on “En värmande havre-chai latte

  1. Pingback: Testar Chai Havredryck | Annas gröna kök

Leave a Reply

