Miljövänliga julklappar

Julklappshandeln är i full gång. Det märks på stan, det märks på reklamen överallt. Och som alltid blir iallafall jag väldigt medveten om den konsumtionshets som finns. Tänk om det fanns ett annat sätt att göra det på? Jag tycker t ex det här med miljövänliga julklappar är jättesvårt! De flesta av alla juklappar som vi ger bort är nyköpta prylar och det är verkligen något jag skulle vilja ändra på.

Att ge bort något som är köpt second hand skulle vara det närmsta alternativet. Annars kan man ju ge bort en julklapp med samvete och då genom att skänka pengar till en viktig insamling för t ex utrotningshotade djur, Östersjön eller Världens barn… Ja det finns mycket att välja på men jag har lite svårt för något som känns opersonligt samtidigt som det är så mycket bättre än de julklappar vi ger bort idag. Kanske till den som redan har allt?

I år försöker jag få in några secondhandjulklappar men främst ätbara julklappar. Något som är roligt att göra och som de flesta tycker är roligt att få. Baka något, göra lite julgodis eller varför inte ett litet bakkit med ingredienserna blandade i en fin burk och där det bara är att tillsätta smör eller ägg. Egna recepthäften som passar mottagaren kanske? Det skulle jag bli glad av iallafall! Att virka, sy eller pyssla ihop något på diverse sätt är också kul.

Som sagt är detta något jag verkligen vill bli bättre på. Har ni några bra tips på miljövänliga julklappar? Kanske är alternativet att sluta hetsa över att ge bort saker utan istället umgås lite mer? Riktigt så långt har jag inte kommit än men man måste ju börja någonstanns!

2 thoughts on “Miljövänliga julklappar

Leave a Reply

