Kli i julpysselfingrarna

Nu kliar det verkligen i mina blogg- och julpysselfingrar! Detta är verkligen en inspirerande årstid. Det finns så mycket god mat att laga, goda bakverk att baka och diverse pyssel att dona med att man skulle behöva ledigt hela december ut för att hinna det man vill och samtidigt ha tid för enkelt mys också. Men nu råkar det vara så att jag har en trevlig praktik att gå till varje dag så jag klarar mig ändå.

Hur firade ni första advent då? Jag tände första ljuset på min adventsbricka och mumsade på hembakta veganska lussebullar och en stor kopp lingonglögg tillsammans med sambon. Lussebullsreceptet har jag experimenterat fram själv och är himla nöjd med resultatet!

Tidigare i veckan så bakade förresten jag och en kompis pepparkakor och dekorerade med kristyr och silverkulor. Riktigt fint att ha som dekoration hemma! Vad säger ni om en pingvinarmé eller fina små skor?

Veganska lussekatter med mandelmassa och apelsintouch, 25 stycken

1 påse torrjäst för söta degar

ca 10 dl vetemjöl

1 dl råsocker

1,5 tsk salt

200 g mjölkfritt margarin

1 påse saffran

1 tsk kardemumma

5 dl sojadryck

150 g riven mandelmassa

rivet skal från 1 apelsin

sojadryck till pensling

1. Blanda mjölet med torrjästen, socker och salt.

2. Smält margarinet tillsammans med saffran och kardemumma. Tillsätt sojadryck och rivet apelsinskal och värm till 40 grader (lite varmare än fingervarmt). Blanda ner i mjölblandningen.

3. Arbeta degen smidig. Den får gärna vara lite lösare än vanlig bulldeg för att få saftiga bullar.

4. Låt jäsa i 30 min under bakduk.

5. Arbeta degen på ett mjölat bakbord men undvik att använda för mycket mjöl. Kavla ut degen till en rektangel och strö över den rivna mandelmassan. Arbeta ihop degen igen och dela i upp i 25 delar.

6. Rulla varje del till 2 dm långa längder och forma sedan till lussekatter.

7. Låt lussekatterna jäsa ytterligare 30 minuter på en plåt under bakduk. Värm ugnen till 250 grader under tiden.

8. Pensla lussekatterna med sojadryck och grädda i ca 10 min mitt i ugnen tills de är gyllenbruna.

One thought on “Kli i julpysselfingrarna

Leave a Reply

