Äntligen hemma

Nu har jag spenderat ofattbara månaden i Sveriges mitt, Medelpad. Har träffat så många fantastiska människor och fått se så mycket under min praktik. Det har varit ett minne för livet och bäst av allt så känner jag att detta är yrket för mig. Som dietist får jag verkligen jobba människor, mat och hälsa och det slår allt.

Nu är det skönt att vara hemma och bara njuta av helgen. Långsamma frukostar tillsammans med sambon och långa promenader med hunden. Tror aldrig jag reser hemifrån igen!

Hur som helst tänkte jag att ni skulle få ta del av en lokal maträtt från mina gamla hemtrakter. Det är en god och fräschare slags rödbetssallad som kallas sallat. En av de få maträtter som jag tycker man kan skryta om däromkring, förutom tjälknölen då! Sallat äter vi i min släkt till jul, påsk och midsommar och det passar ypperligt till sill eller stekt strömming och serveras oftast med lättvispad grädde. Själv tycker jag den är god som den är, som en förrätt eller som sidorätt.

Sallat, 6 port

1 röd lök

2 kokta rödbetor

3 kokta morötter

6 kokta potatisar

1/2-1 tsk ingefära

2 krm vit peppar

2 krm svartpeppar

1 msk socker

1 tsk salt

1. Bäst är att ha en hacka och ett tråg för att göra sallat men annars kan man hacka allt för sig och sedan röra ihop i en skål.

2. Krydda ordentligt (mängderna som behövs kan variera). Smaka av.

 

 

 

 

 

One thought on “Äntligen hemma

Leave a Reply

