Världens vegandag och vad gör jag?

Nä int sitter jag och äter nå kött om ni trodde det. Men ett särskilt stort firande kan jag ju heller inte påstå att de blev idag. Dagarna går snabbt på min praktik vid Sundsvalls sjukhus, kvällarna spenderas på gymmet eller med att umgås med min kära mormor som jag bor hos här nere.

Bilden ovan är dessutom den enda mat som fotats under tiden jag varit här. Det är sojabitar i en fantastiskt enkel tomatssås med en massa lök av olika de slag. Sojaprodukter som har en tendens att bli lite torra mår bra att få koka i en sås, oavsett om det är en tomatsås, kokosmjölk eller annat gott.

Provade dessutom att baka en mjölk- och äggfri chokladtårta i helgen som blev så pass god att ni kan få receptet till ert veganska firande ikväll eller framtida fikastunder.

Vegansk chokladtårta med kaffeglasyr

100 g mjölkfritt margarin

150 g mörk chokladkaka, 70 % med malda kaffebönor

4 dl vetemjöl

3 dl socker

1/2 dl kakao

2 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

2 dl havredryck

aprikosmarmelad (kan uteslutas)

Kaffeglasyr:

20 g margarin

50 g choklad

1 msk kakao

2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

1. Ställ ugnen på 175 grader. Smält margarinet och chokladen tillsammans i en kastrull.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

3. Rör ner chokladblandningen och havredrycken. Smeten ska vara lite tjock.

4. Häll smeten i en springform eller liten långpanna som är täckt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, ca 30 min.

5. Låt kakan svalna helt. Skär den i två delar och bred aprikosmarmeladen emellan. Lägg ihop delarna.

6. Smält margarin och choklad till kaffeglasyren. Sikta i kakao, florsocker och vaniljsocker och rör om ordentligt så att det inte finns kvar några klumpar. Tillsätt 1-2 msk kallt kaffe.

7. Bred glasyren över kakan och låt stelna.

Leave a Reply

