Dagens fynd i frysen

Bild från i somras när jag gjorde dessa godingar.

När det skulle fiskas fram en matlåda ur frysen tidigare idag så hittade jag en låda med något i vacker röd färg men det var dessvärre väldigt svårt att fastställa vad det var. Efter provsmak visade det sig dock vara rödbetsbiffar a la Lindström. Snacka om dagens fynd i frysen! Tror det ska bli ett stående inslag i bloggen då det finns en hel del mysko saker i min frys kan jag erkänna haha! Idag hade jag dock tur att det var något så gott. Tänkte ni skulle få receptet som är riktigt spännande, om jag får säga det själv. Tyvärr fick jag ingen bra bild av dem men de har en starkt röd färg och lyser verkligen upp tallriken.

Rödbetsbiffar a la Lindström, 4 port

2 schalottenlökar

1 dl arborioris

1 msk rapsolja

ca 2-3 dl vatten

1 tsk grönsaksbuljong/lantbuljong

2 potatisar

3 dl rivna rödbetor

1 msk kapris

1/2 msk finhackad ättiksgurka

1/2 msk dijonsenap

1 msk potatismjöl

salt, svartpeppar

1 tsk torkad oregano

1. Finhacka lök och lägg i en kastrull. Fräs löken i rapsolja tillsammans med riset.

2. Häll på vatten och tillsätt buljong. Koka upp och låt sedan koka på svag värme i ca 20 min tills vätskan kokat in.

3. Skala och skär potatisen i bitar under tiden och koka dem mjuka i en annan kastrull.

4. Mosa ner de kokta potatisarna i riset medan det fortfarande är varmt.

5. Blanda ner rivna rödbetor, kapris, ättiksgurka och senap. Rör ner  potatismjöl och smaka av med salt, peppar och oregano.

6. Låt smeten stå ca 10-30 min i kylen så håller den lättare ihop sedan. §1

6. Forma smeten till biffar och stek dem i ca 5 min på varje sida i rapsolja.

Leave a Reply

