Förkylningssoppa med grönkål, ingefära och vitlök

Som så många andra denna höst har jag åkt på den mest onödiga sjukdomen någonsin, en förkylning. Feber, hosta, snor och ont i halsen… Kan inte förstå vad det skulle vara bra för? När man vill jobba, träffa vänner, träna, städa, laga mat, ja egentligen allt förutom att vara sjuk…

Tur nog så har jag en fin sambo som tar hand om mig. Köper hem allsköns färdigmat och medikamenter. Problemet är att otacksamma jag egentligen bara är sugen på färsk frukt och hemlagad näringsrik mat. Mat som känns som om den ger mig någonting. Så mitt i någon slags feberyra bestämde jag mig för att göra soppa.

Soppa med grönkål från Bondens marknad i lördags. En soppa med lite hetta för att sätta igång systemet och med vitlök och ingefära som är perfekta i förkylningsmat med alla sina goda egenskaper.

Jag tror faktiskt den fungerade då jag känner mig en aning piggare än igår. Prova den gärna utan förkylning, kanske smakar ännu bättre!

Grönkålssoppa med ingefära och vitlök, 4-6 port

1 skalad och skivad röd lök

4 skalade och skivade ekologiska potatisar

vatten + 1 msk lantbuljong

ca 800 g repad och sköljd grönkål (du tar alltså bort den hårda stjälken)

1 tsk sambal oelek

2 pressade vitlöksklyftor

2 cm riven ingefära

salt och peppar

oatly imat havregrädde

1. Koka lök och potatis mjuka i buljongen.

2. Lägg ner de repade grönkålsbladen och låt koka några minuter.

3. Mixa soppan finfördelad med en stavmixer och späd soppan med havregrädde och vatten.

4. Smaksätt sedan med sambal oelek, vitlök och ingefära. Tillsätt salt och peppar om det behövs. Värm på soppan och servera.

 

4 thoughts on “Förkylningssoppa med grönkål, ingefära och vitlök

  1. Oh vad gott det ser ut! Jag odlade massa grönkål i somras som det inte blev något av tyvärr. Däremot har jag massor av svartkål, undra om det blir gott med det stället?

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

